lördag 4 december 2010

Inför Lucia...


Jag tänkte berätta för er hur jag gör saffransbröd. Receptet är en kombination av Saffransdeg och Rutes bulle från bloggen Pain de Martin.
Eftersom vi har minskat ner vår sockerintag, så är lussekatterna inte så söta, men desto fetare... Det som behövs är en digital våg och en hushållsassistent.
Först gör jag en fördeg, som får jäsa i ca en timma. Täck bunken med plastfolie.
375 g kallt vatten
375 g creme fraiche, grädde och/eller gammaldags mjölk
500 g ekovetemjöl special
75 g torrjäst
Till själva degen, tillsätt
ca 750-900 g vetemjöl special
15 g (2 tsk) salt
300 g smör i tunna skivor
150 g socker
1 g saffran (stöt i mortel tillsammans med lite pärlsocker)
Kör alltsammans i assistenten på högsta fart i 10 min, låt vila i 5 min och kör några minuter till på lågfart. Nu får degen jäsa övertäckt med plastfolie i ca 30 min.



När jäsningen är färdig, så väger jag upp degen i 80 gramsbitar som rullas i korvar med en "mage" på mitten och sedan snurrar till klassisk lussekattsform. Nu brukar jag sätta på ugnen så den är ordentligt varm. I med russin och så är det dags för jäsning under plastfolie igen. Sådär 30-40 minuter och inte för nära ugnen. 10 min i ca 230 grader är lagom i min ugn. När bullarna är färdiggräddade penslar jag dom med smält smör. Idag blev det 32 och-en-halv lussekatt... ;-)

4 kommentarer:

Fiff sa...

Vilka fina lussebullar! Äter du de själv då eller? Eller äter du inte ens osöta söt-bullar..;-)

Anita Tørmoen sa...

Takk for oppskriften:) Disse ser flotte ut altså!

Blenda sa...

Mums, det ser jättegott ut!

/Blenda

aafke7 sa...

What a nice inspiration for this time of the year! The yellow is rich and almost smelling it on the wind! Groetjes dear friend!