tisdag 12 juli 2011

Sommar, sommar...

Så många dagar med med härligaste sommarvädret det har varit... inte för kallt och inte för varmt... lagom blåsigt så knott och mygg håller sig borta... lite regnskurar då och då, så man kan krypa ihop under en filt i soffan. Äta, läsa, sova, yoga (Ja, Beata har tvingat mig att börja yoga med henne. Det är så bra, tycker jag! ), vila, sticka, sy och en och annan utflykt... Vi konstaterade för ett par dagar sedan att det har börjat lukta lite konstigt inne (tänk, sur mjölk, sopor, smutsiga strumpor och sånt... ). Efter lite familjeråd kom vi fram till att vänta med storstädning till sådär september för då har vi säkert mer lust med det... mer vädring och utevistelse så länge. Storstädning förresten... det som behövs är mild renovering, som M uttryckte det! Tänk vad bra om man kunde vakna en morgon och helt plötsligt känna en obetvinglig lust att dammsuga eller tvätta fönster. Dream on... :-)
Idag har jag ätit rökta räkor för första gången och det var en fantastisk smakupplevelse. På Åstols rökeri, med strålande sol och friska vindar passade det alldeles osedvanligt bra att äta denna maträtt. Jag har fortfarande lite röklukt kvar på fingrarna och det luktar så gott.

Titta där är Åstol!
Färjan gungade så barnen ombord tjöt av förtjusning.

Mums!

Massor av båtar i hamnen...

Vänta nu... det var något jag skulle komma ihåg... Just det!

Ännu en båt, fast nu i Skärhamn

Hemma är bäst... i det gröna paradiset.

7 kommentarer:

Blenda sa...

Åh, vad du får mig att längta till semestern! Snart, snart...

Ha det (fortsatt) gott!

/Blenda

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, att städa har jag överhuvudtaget inga ambitioner att ägna mig åt. Någonsin, det är så fruktansvärt tråkigt.
Vilken dag ni haft och intressant att höra om rökta räkor, det har jag aldrig provat...hmmm...
Agneta kram

Fiff sa...

Det låter så härligt och idylliskt som du beskriver dina sommardagar :-) Visst är det härligt nu när vädret är "lagom"! Jag måste testa rökta räkor någon gång, blev sugen nu ju!

disa sa...

Ja fy för städning, tvingade mig själv igår och fick undan det värsta i vart fall. Vilken underbar båt i Skärhamn! (eller kanske man ska säga skepp) =)

Hedvig sa...

Låter härligt! Själv har jag en dag kvar på jobbet... :)

Anita Tørmoen sa...

Så koselig med en slik båttur:)

Knitarina sa...

Städning passar definitivt bättre på hösten.
Du hade en fråga om en pion lite längre ner. Tror det kan vara en Duchesse de Nemours. Vi har en sådan och den doftar liljekonvalj. Har en hel del pioner, men ingen doftar så fantastiskt gott som den. Underbart!