fredag 30 mars 2012

Grekiska köttbullar med tsasiki

Ja, som ni kanske märker har matlagning dominerat här på bloggen en tid. Det är så jag fungerar, kan man säga... jag blir fullständig uppslukad av någonting och vill göra bara det hela tiden. Häromkvällen berättade min man att han bjudit hem några goda vänner till oss på påskafton. -Vad ska vi mata dom med då, sa jag och satte genast igång att planera menyn. - Du är ju helt matfixerad sa han... och det stämmer ju! Jag tänker recept hela tiden.
Den senaste favoriträtten är grekiska köttbullar med tsasiki. Köttbullereceptet har jag hittat på själv och tsasikin kommer från Icatidningen Buffé nr 5/1996. Vi brukar äta ugnsgratinerad blomkål eller kokt broccoli till eller ibland bara köttbullar och tsasiki.

Grekiska köttbullar
500 g nötfärs
½ dl grädde
150 g fetaost
6 st soltorkade tomater
2 msk färsk hackad basilika
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 lök
1 ägg
Gör så här: Blanda färs, salt, peppar, lök, ägg, hackad basilika och fintrimlade soltorkade tomater och arbeta in dem i färsen. Tillsätt smulad eller finhackad fetaost och rör allt till en smidig smet. Blanda sedan i grädden och fortsätt arbeta smeten tills den blivit seg. Jag brukar använda min elvisp med degkrokar på. Forma ovala köttbullar och stek dem gyllene runt om. Sänk värmen och låt dem eftersteka ca 10 minuter.

Tzatsiki
2 dl rysk yoghurt (ca 200 g)
½ gurka
1-1½ tsk salt
1 stor vitlöksklyfta
1 tsk torkad eller färsk oregano (1 tsk torkad motsvarar 2 msk färsk)
1 msk olivolja
Skölj gurkan och riv den på grövsta sidan på råkostjärnet. Lägg i en trådsil och strö över salt. Låt rinna av i 30 minuter. Krama ur saften med handen. Rör ihop yoghurt, pressad vitlök, gurkrasp, oregano och olivolja.


Ha en skön matfredag!
Snart kanske det blir lite stickat här på bloggen också... ;-)

3 kommentarer:

sinneskatten sa...

Tack för det receptet det ska jag prova.

disa sa...

Det låter mumma!! Jag äter ju inte rött kött, men nästa gång det finns kycklingfärs på Coop ska jag minsann testa detta recpetet. Jag älskar ju Tsatsiki och gör det ofta. =)

Hedvig sa...

Åh vad gott det låter! Synd att man försöker sluta med rött kött... :/