måndag 15 oktober 2012

Nötgryta

Jag förereder dagens middag; en nötgryta med sting. Långkok på nötkött är något av det godaste jag vet. Det är lagom att starta nötgrytan när man är mätt efter lunchen. På så vis slipper man  laga mat när man är som hungrigast.
Idag stoppade jag i grytan:
ca 1 kg högrev skuret i småbitar
1 märgben av oxe
1 röd chili
1 paprika
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
ca 50 g smör
peppar och salt
Skär grönsaker och lök i bitar och fräs tillsammans med kryddor i smöret. Lägg sedan i köttet och fräs även det. Salta. Lägg i märgbenet och täck alltsammans med vatten och låt koka i minst 3 timmar. Ibland faller det sig så att koket får ta 5 timmar. Det beror på hur hungriga vi är. ;-) Idag provar jag att krydda med spiskummin och paprikapulver... andra gånger hoppar jag över chilin och kryddar med lagerblad och kryddpeppar. Ibland rör jag i en burk smetana i grytan innan servering.
Till grytan smakar smörfräst blomkålsris eller vitkål fint.

Inga kommentarer: