onsdag 24 oktober 2012

Sommarens sockar

Det har hunnit bli ett antal par obloggade sockar under sommaren - jag blev lite förvånad när jag kollade igenom alla bilder. Fem par! Det är nog dags att inse att ont i handlederna inte hindrar mig så mycket som jag inbillar mej. Visst tar det längre tid, men en maska är ändå en maska och till slut blir det klart. Alla paren är stickade från tån och uppåt enligt mina sockfilmer i vänstermarginalen. Ett antal korta filmer som beskriver varje moment i sockstickningen. Jag använder mig av magic loop-tekniken.

Först ut är ett par gröna (mina andra nästan likadana är utslitna och behövde ersättas), med ränder... helt klart mina favoriter. Stickade i Tant Koftas sockgarn på stickor 2,25 mm.


Ett par i Noro Kureyon Sock i ett försök att minska garnstashen lite... det hjälpte marginellt, men ett försök iallafall. :-) Även här har jag haft 2,25 mm stickor.


Ett par riktigt korta sommarsockar är nästa par. Om ni undrar över färgvalet, så var det för att matcha mina älskade och förhoppningsvis outslitliga Keensandaler (jag har haft dom i fem säsonger nu!). Jag tycker att jag lyckades bra, eller egentligen är det ju Tant Kofta, som har fixat den perfekta färgen. Stickstorleken behöver nog inte upprepas mer eftersom det är 2,25 mm på alla paren...



Sedan är det ett par till Beata i hennes älsklingsfärger (fast hon tyckte att det var onödigt mycket grönt... ). Stickade i Hjertegarns kunstgarn. Den här blå färgen blir förresten fantastiskt fin överfärgad med gult. ;-)


Sist är ytterligare ett par i Tant Koftas sockgarn. Det är nog det paret som sitter bäst av alla sockar jag stickat... någon gång ska jag skriva ner exakt på varvet hur jag stickar ett par sockar till mej själv. Det skulle underlätta framtida stickningar. Men, men, den dagen har inte kommit än.




3 kommentarer:

disa sa...

Fantastiskt fina allihop!! =)

Susilull sa...

Oj, oj så mycket fina sockar!!

Fiff sa...

Men wow! Vilka sockar! Och vad produktiv du har varit. Tur du e bättre nu så du kan sticka på bra :-)