tisdag 27 november 2012

Lax- och brysselkålslåda

Häromdan hittade jag ett spännande recept på bloggen Under vårt tak. Det passade dessutom så bra eftersom jag länge tänkt prova att laga något med brysselkål. Brysselkål har varit min hatgrönsak sen barndomen och tanken var att ge den en chans. Jag har blivit spenatfrälst på sista tiden och stoppar i spenat i det mest, så även här. Efter lite pill med receptet för att sätta min prägel på det, så blev det så här:

Lax- och brysselkålslåda (3 portioner)
3 tinade laxfiléer
1 påse färsk brysselkål
2 vitlöksklyftor
saften från en halv citron
1 påse färsk babyspenat
1 dl smetana
1 rejäl klick smör
100 g salladsost
Salt, svartpeppar och olivolja

Sätt ugnen på 225 grader.  Rensa, halvera och förkoka brysselkålen tills den du tycker den är lagom mjuk. Häll sedan av vattnet och blanda brysselkålen med smetana, pressad vitlök, citronsaft, tärnad lax, tärnad salladsost och spenat. Smaksätt med salt (osten ger en del sälta) och peppar. Häll sedan allt i en ugnssäker form och ringla ett par msk olivolja över.
Grädda i ugnen 10-15 minuter eller tills laxen är färdig. Servera med sallad.


6 kommentarer:

Linda sa...

En liten lokal publicering är bättre än ingen publicering tänker jag! ;)
Mmm, jag älskar brysselkål! Detta ska jag testa!

marremorr sa...

Mmmmums!! Det lät verkligen gott!=0))

kråkspark sa...

Brysselkål har också varit något jag aldrig gillat, trots att jag hjälpte mormor och morfar, som hade handelsträdgård med skörden under pudersnö till jularna. Kul att du också lägger in om mat! Det var också vad jag hade tänkt men inte kommit till skott. Får skärpa mig på det!Brysselkålen kankse kan ersättas med vitkål som man fräst mjukt?
Och tack för tipset om smetana!

kråkspark sa...

Såklart att grönkål funkar bättre!

Zoo keeper sa...

Fiffigt tips att ta hand om julens brysselkål, som lätt blir lite över, hos oss... :-)))
Vi får vänta tills den 3 december, då är det att beställa boken! :-)))

englundskan sa...

Den blev jättegod, Tack för det receptet. Maken tyckte det var toppen, han gillar inte lchf, så jag sa inte att det var det. :)