torsdag 13 december 2012

Lucia hos mej

Dagen började skönt... jag vaknade sist och båda brasorna var redan tända. Det var bara att brygga morgonkaffet och sjunka ner i soffan och mysa i värmen.
När vi renoverade köket så bestämde vi oss för att sätta in en liten vedspis i gjutjärn, mest för att kunna laga mat och hålla värmen i händelse av långvariga strömavbrott (sen att elföreningen passade på att gräva ner alla luftledningar i samma veva och vi inte haft ett enda långvarigt strömavbrott sen dess... jaja... ). Den vedspisen är en källa till outsinlig glädje i dessa vintertider! Jag har lagat mat på den nästan dagligen sen kylan slog till.

Köttfond är inte det mest fotogeniska i köket... ser mest ut som diskvatten.
 
Idag står där en stor gryta med nötbuljong och puttrar och sen någon gång i kväll ska jag sila buljongen och portionsfrysa den. Jag brukar använda creme fraicheburkar, som jag ställer på en bricka i frysen tills buljongen är genomfryst och sen samlar jag alla burkarna i en plaspåse. Så lyxigt att plocka fram egen buljong, när någon maträtt behöver piffas till. Idag blev det lite rotsellri, persiljerot, lök, vitlök, ett märgben, ett litet köttben, lagerblad och vitpepparkorn. Kokas läänge, typ minst 8-10 timmar.
Ett lussebröd (!) fick jag bakat till mig och Beata, som är hemma och är förkyld. Hittade ett lchf-recpt på nätet och gjorde om lussekatterna till en liten limpa istället. Gissa varför? Jo, för då kan man skära skivor och breda smör på! Så lchf! Nu har vi mumsat massa lussemackor, så det blir nog att skjuta på middagen lite. ;-)


Jag misstänker att jag inte är den enda som har börjat lyssna på Stickpodden. Så trevligt att lyssna på medan man stickar. Helt plötsligt väcktes ett behov av att lyssna på stickprat, när veckans Stickpodd vara färdiglyssnad. Det finns en hel del engelska stickpodcasts och jag har testat igenom några och hittat en som jag har fastnat för. Den heter Cast On och hon som gör den heter Brenda Dayne.  Det finns 124 avsnitt, så det räcker ett tag. Idag har jag hunnit med tre avsnitt och börjat på ännu ett par sockar - i grått av alla färger! Det finns lite för mycket färger att välja på i mitt garnlager, så jag fick spel och valde att 'go crazy' och göra ett par gråa.

Sockembryo...

Jag önskar er alla en skön Luciadag!

1 kommentar:

englundskan sa...

Visst är det toppen med en vedspis. Och att maken fyndade 15 kubikmeter björkved, hugen och kluven gör inte saken sämre. Buljong har jag också kokat men jag gjorde det på lamm och på renben. Det känns ganska lyxigt och lite exotiskt.
Men hur fick ni föreningen att gräva ner kablarna? Det var en bedrift.