söndag 20 januari 2013

En dag för färg

Länge, länge har jag gått och funderat över två härvor Filisilk från Tant Kofta, som behövde en ny skepnad. I fredags fick jag ett garnpaket i brevlådan, från VickeVira. Finfint handspunnet lyxgarn, men jag kände mig inte helt överrens med den skarpa ljusblå färgen. Det fick mig att rota fram allt alla färgningsprylarna...
Tre härvor skulle färgas och turligt nog blev alla tre precis, som jag hade föreställt mig.


Det var väldigt kallt igår, så jag kunde elda i köksspisen. Rätt höga mysfaktorpoäng på att färga garn på vedspis... toppas nog bara av att växtfärga ute över en rökig öppen eld (på sommarn... ).
Doris tyckte att jag var urtrist som inte kelade med henne, så hon fick sitta på den höga pallen och titta på (hade jag tänkt mej... jag tappade helt räkningen på alla gånger hon fick lyftas ner på golvet).


Den första garnet såg väldigt fin ut i härvan, men blev inte bra när jag började sticka med den. Därför bestämde jag mig för att den skulle få bli kastanjebrun/röd. Massa röd färg och en dutt med gult.


Nästa var en vit härva. Hur jag tänkte där vet jag inte, för det enda vita jag någonsin har på mig är möjligen i form av ett badlakan efter duschen. Jo, förresten har vi en vit, ganska ful, fleecemössa, som jag brukar ha på mig om jag badar badtunna i minusgrader (typ en gång vartannat år).
Den fick bli guldgul. Massa gult och lite grå färg fick stå och puttra länge, sen blandade jag gult och grått färgpulver med vatten i en kopp och droppade över garnet i grytan, för att det skulle bli lite melerat.


Båda dessa härvor ska få bli Lottas sjal, Raka rör. Jag har redan en Raka rör i Filisilk och det är det stickade plagg jag använder allra mest, så varför inte ett par till ifall jag någonsin skulle tröttna på grönt.
Sen var det dags för härvan från Vickevira. Den var det bara att lägga i ett gult färgbad och vips, så blev färgen Tropical förvandlad till Foliage. Garn som, sannolikt blir en sjal det med. Någon variant på Baktus Scarf, tror jag...


Doris hittade järngrytan som jag lämnade på golvet i min iver att sätta igång. Den lekte hon länge i och det var bra, för då fick jag vara i fred en stund.



Här ska jag precis hälla i lite go-lukt i sista sköljvattnet. Parfym är inte det jag gillar mest, men den här lukten är en favorit (det är flaskan till vänster jag menar... och om någon någonsin undrat, så gör jag inte reklam åt någon här på bloggen).
Så här trötta blev vi när allt var klart... fast jag landade iofs på soffan och inte på badrumsgolvet, som vissa andra. ;-)

3 kommentarer:

Fiff sa...

Verkligen hög mysfaktor! O den bättras ju bara på med kattsällskap, även om det blir lite väl mycket action kanske :-)
Jag vet ju hur det är...!

englundskan sa...

Du det där kastanjebruna är min favoritfärg. Vad är det för färg du använder? jag har en massa ganska grovt vitt silkegarn som jag vill färga men jag törs ju inte. Tänk om det blir förstört, har du tips?

Garnhumlan sa...

Jättefina färger du fått fram!