onsdag 15 januari 2014

Syrat fläskkött med äpple och lök

På begäran är det nu dags för ett recept. Det här är en maträtt jag lagat flitigt med olika variationer under hösten och vintern. Tillagningen pågår under ett par dagar. Långsam matlagning som samtidigt är snabbmat. Billigt är det också! Vi brukar köpa skivspill till hunden (vi utfodrar honom enligt BARF ) och då spar vi undan mycket av köttet till oss själva och låter hunden få benen med lite kött på. Låg kilopris på skivspill... Maten till hunden styckfryser vi i lagom stora bitar och köttet till oss själva i påsar med ca 500-550 gr kött i vardera.
Det går naturligtvis lika bra med några karréskivor eller en skinkstek...

Syrat fläskkött med äpple och lök

Här har vi lyxat till det med karréskivor av ekogris,
vilket visade sig vara det det godaste grisköttet vi någonsin ätit

ca 500 g blandat fläskkött, gärna de fetaste bitarna
½ dl äppelcidervinäger
1 tsk salt
svartpeppar
ibland blandar jag i en pressad vitlök


Blanda lagen så saltet löser sig i vinägern och häll lagen tillsammans med köttet i en påse. Pressa ut luft och blanda ordentlig så lagen kommer åt överallt. Låt vila i kylskåp i 24 timmar.


1 gryta med lock
1 lök
1 äpple

Klyfta löken och äpplet och lägg i botten på en grytan. Tag ur köttet ur påsen och lägg ovan på löken och äpplet och häll bort lagen. Ställ i ugnen. Om köttet ska stå i ugnen i ca fyra timmar sätter jag ugnen på drygt 100 grader. Om det ska vara i ugnen uppemot sex timmar eller mer så väljer jag 75-80 grader (det är inte så petnoga... längre tid lägre temp). Sista halvtimman höjer jag tempen till ca 100 grader.



Minimal arbetsinsats men en del planering krävs. Ett sätt att förenkla ytterligare är att syra köttet i ett dygn och därefter frysa det. På tillagningsdagen ta ut köttet ur frysen på morgonen och stoppa det fryst i grytan med äpple och lök och in i ugnen. Sätt ugnen på 75 grader och åk till jobbet.


Eftersom vi fortfarande äter lågkolhydratkost, om än med en viss glidning åt paleo, så äter vi gärna grönsaksfräs till denna rätt. Det är även gott med mos på kålrot, lite morot och blomkål eller varför inte friterade kålrotsstavar till.
I fräset på bilden har jag kålrot, morot, blomkål, vitlök, bladselleri och bladspenat. Hälften, hälften av smör och smakfri kokosolja. Salt och svartpeppar

Det behövs ingen extra vätska, men om köttet är magert brukar jag klicka i lite smör innan tillagningen. Spadet som blir över efter måltiden brukar jag sila och frysa in i iskubsfacket. Perfekt som smaksättning på ett grönsaksfräs eller i köttbullssmeten, för oss som undviker glutamat.

1 kommentar:

englundskan sa...

Tack, det låter gott och jag ska testa.