lördag 25 januari 2014

Tootis fiskbullar

Fiskbullarna blev till en sån där dag, när jag kände mig sugen på att experimentera lite. En gång i mitt liv har jag försökt mig på att göra fiskpudding - det var 23 år sen - och det blev ohyggligt äckligt. Det är inte lätt att radera ut ett negativt betingat smakminne. :-)
Först nu har jag vågat mig på fiskfärs igen.
Fiskbullarna rullar jag bara om jag vill göra mig till lite extra... oftast blir det fiskfärsbiffar.
Jag tror att fiskbullarna skulle göra sig fint i en soppa, typ som man lagar frikadeller. Det kanske jag försöker mig på nästa gång det är dags för fisk.


Tootis fiskbullar

ca 500 g fisk (här använder jag för det mesta sej, som inte är en rödlistad fiskart)
en knapp tsk salt
vitpeppar, svartpeppar
3 äggulor
en näve gröna ärtor (har jag i mest för ögats skull)
lite hackad persilja
en liten pressade vitlöksklyfta
lite räkor (om jag vill festa till det lite)





Skär fisken i mindre bitar och lägg i en matberedare ihop med de andra ingredienserna. Blanda tills smeten klistrat ihop sig ordentligt.
Stek bullarna/biffarna i rikligt med smör tills dom är precis genomstekta.
Hemma hos mig äter vi fiskbullarna med grönsaksfräs, gärna med en äggula på toppen. Det går ju fint att göra en sås till om mjölkprodukter tåls.

Dagens fräs: blomkål, bladspenat, morot, purjolök och en stjälk bladselleri

3 kommentarer:

Anna sa...

Låter gott, ska testa!

Fiff sa...

Heja sej! Behövs det inget skorpmjöl eller liknande? Låter ju toppen :-) Här har vi både fiskälskande mamma, bebis och Tyra :-) Fiskhataren, pappan får väl ha en köttbit ;-)

disa sa...

Det ser jätte gott ut alltihop!! =)